Arm wprowadza AI-rendering mobilny dzięki dedykowanym lokalnym akceleratorom
Arm zapowiedziało przełomową technologię graficzną na rynek mobilny: Neural Super Sampling (NSS). To AI‑napędzany upscaler obrazu stworzony z myślą o graczach mobilnych, który może dwukrotnie zwiększyć rozdzielczość, a jednocześnie zmniejszyć obciążenie GPU nawet o połowę. NSS zostanie zintegrowany już w przyszłym roku jako część Roadmapy GPU Arm (Mali i Immortalis), wyposażonej w dedykowanych neuronowych akceleratorów AI.
Jak działa NSS – mobilna wersja DLSS
Podstawą działania NSS jest renderowanie obrazu w niższej rozdzielczości (np. 540p), a następnie jego superscalowanie do Full HD (1080p) przy użyciu sieci neuronowej i akceleratorów AI. Cały proces trwa około 4 ms na klatkę, co czyni go realnym do zastosowania w grach na telefonach. Dzięki NSS programiści mogą obniżyć obciążenie GPU nawet o 50%, oszczędzając energię lub zwiększając jakość wizualną oraz płynność rozgrywki — z zachowaniem szczegółowości powierzchni, ostrości ruchu i warstwowania światła.
Arm jednocześnie otwiera przed deweloperami dostęp do Neural Graphics Development Kit — kompletu narzędzi zawierającego wtyczkę dla Unreal Engine, emulator Vulkan, rozszerzenia ML dla API Vulkan, oraz otwarte modele dostępne na GitHub i Hugging Face
Co dalej? Więcej AI w grach mobilnych już za rogiem
Arm nie ogranicza się wyłącznie do NSS. Tech roadmap przewiduje wdrożenie technologii takich jak Neural Frame Rate Upscaling (NFRU) — podwajanie liczby klatek przy uproszczeniu renderingu, oraz Neural Super Sampling Denoising (NSSD) — zastosowanie AI w śledzeniu promieni dla path tracingu w czasie rzeczywistym. Wszystko ma być dostępne dla deweloperów w 2026 roku — jeszcze przed fizycznym debiutem sprzętowym.
Dlaczego to rewolucja dla mobilnych rozgrywek?
1. AI-powered upscaling na smartfonach — mobilna odpowiedź na desktopowe DLSS, z pełnym AI wbudowanym w architekturę GPU.
2. Oszczędność energii — o 50 % mniejsze obciążenie GPU oznacza dłuższą pracę na baterii lub cieńsze, chłodniejsze obudowy.
3. Otwartość technologii — dostęp do SDK i otwartych zasobów modeli daje deweloperom przewagę w tworzeniu efektownych tytułów.
4. Szybsze wdrożenie skutecznych strategii AI — rozwiązania dostępne zanim pojawią się fizyczne układy – to przedsmak przyszłości.
Tabela: kluczowe cechy Neural Super Sampling i roadmapy Arm
Funkcja / obszar |
Opis techniczny i implementacyjny |
Neural Super Sampling (NSS) |
AI-upscaler 540p ⇒ 1080p w 4ms klatka, oszczędność GPU do 50 % |
Dedykowany akcelerator neuralny |
Wbudowany w rdzenie shaderów Mali/Immortalis od 2026 |
Neural Graphics Development Kit |
Unreal Engine plugin, Vulkan emulator, ML-extensions, otwarte modele |
Neural Frame Rate Upscaling (NFRU) |
AI-generacja klatek – płynność nie kosztem wydajności GPU |
Neural Super Sampling Denoising |
Path tracing w czasie rzeczywistym przy mniejszym zużyciu zasobów |
Open-source i partnerstwa |
Wsparcie przez Epic Games, Tencent, NetEase, Sumo, Traverse oraz deweloperów niezależnych |